måndag 17 oktober 2022

Lektion 7 "Längd och areaskala"

 

Uppstart


Vi ska idag arbeta med begreppet skala.

Ni känner igen skala som längdskala t.ex. 2 : 1      eller   1 : 2.

Det som är nytt är att vi nu går över till areaskala och volymskala.

Arbetspass

Gemensam genomgång

Uppgift 1 Längdskala

Vi repeterar längdskala med övningar från ett övningsblad. Klicka på gula länken !

Minnesregel
Först störst = Förstoring
Först minst = Förminskning

https://www.matematikxyz.com/larare/ewExternalFiles/Z%20AB%2055%20Skala%20%28I%29%20v-1.pdf


Uppgift 2 Areaskala

Vi försöker hitta ett samband mellan längdskala och areaskala.

Längdskala betyder förstoring eller förminskning av en längd
( en dimension ).
 Areaskalan utgår från längd och bredd ( två dimensioner ).

En praktisk undersökning

  1. Rita en rektangel med sidorna 2 cm och 1 cm.
  2. Rita en förstoring av din rektangel i längdskala 3 : 1.

Beräkna arean av dina två ritade rektanglar och jämför deras areor.
Hur många gånger större area har den stora rektangeln ?


Matematiker brukar säga att: " Areaskalan är längdskalan i kvadrat ".
Hur tänker du kring det påståendet ? Hur menar de då ? Är det alltid så ?

Eget arbete

Uppgift 1
Arbeta med övningar från ett arbetsblad.
https://www.matematikxyz.com/larare/ewExternalFiles/Z%20AB%2056%20Skala%20%28II%29%20v-1.pdf

Uppgift 2
Se och lyssna på en förklaring av begreppen inom skala
https://www.youtube.com/watch?v=JrI69GH7xRc&feature=youtu.be

Uppgift 3
Gå gärna in på gula länken för att få en förklaring av vad längdskala areaskala handlar om.
https://magisterbjork.wordpress.com/skala-areaskala-och-volymskala/

Uppgift 4
Eget arbete i boken på sidan 60 - 61.( Grön kurs )
Sidan 78-79 ( Blå kurs )

Avslut

Sammanfattning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar