tisdag 26 november 2013

Att byta volymenheter

Mål:

  • Kunna uttrycka samma volym i olika enheter
  • Kunna förklara hur litersystemet är uppbyggt
  • Kunna förklara och utföra enhetsomvandlingar mellan de olika systemen.










Uppgifter att arbeta med i boken:
  • s.58-59 blå kurs
  • s.48-49 grön kurs
  • s.66-67 röd kurs

Paruppgift: Arbeta i par eller i mindre grupp. Gör diagnos s.56 uppgift 1-6 muntligt. 
Ge mig feedback på hur diagnosen gick. Vad behöver vi kanske arbeta mer med?

Filmad genomgång

TESTUPPGIFT ( Hämtad från NP 2008 )



Chokladmousse ska serveras i glas som
är 5 cm höga och har en diameter på 6 cm.
När Hanna är klar med smeten har hon
2 liter mousse. Får all Hannas mousse
plats i 15 glas? Motivera din slutsats
med resonemang och beräkningar.

Filmad genomgång

E: Kan beräkna volymen på glaset

C: Korrekta beräkningar men felaktiga slutsatser. Redovisning möjliga att följa.

A: Kan utifrån beräkningar på volymen av glaset använda effektiva metoder för att beräkna om 15 glas räcker. Korrekta enheter, beräkningar och slutsatser. Redovisningen är lätt att följa.


Räknat exempel om koppartråd. Uppgift 43

E: Kan med hjälp av miniräknare beräkna basytan hos koppartråden

C: Kan till stor del utföra volymberäkningen av koppartråden och använda enheter på ett korrekt sätt.
Redovisningen är möjlig att följa.

A: Kan med effektiva metoder utföra beräkningar där man utförligt redovisar och har ett korrekt
resonemang. Hanterar enhetsbyten med mycket stor säkerhet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar