Uppstart
En katt lever inte lika länge som en människa.
Vi kan tänka att katten åldras snabbare än en människa.
För att jämföra en katts ålder (antal kattår) med en människas ålder (antal år)
kan man använda olika modeller.
Vi ska arbeta med en uppgift som funnits med på ett tidigare NP i matematik. När du arbetat klart med uppgiften kan du ta hjälp av betygskriterierna för att bedöma dina kunskaper.
Kom ihåg att det är bra att vara en " sköldpadda " :)
Arbetspass
Gemensam genomgång
Gemensam genomgång
Modell A: Varje "människoår" motsvarar 7 kattår.
Modell B: Första året motsvarar 15 kattår.
Andra året motsvarar 10 kattår.
Varje ytterligare år motsvarar 4 kattår.
Eget / parvis arbete
Du behöver rutat papper och linjal. Det är tillåtet att använda miniräknare.
a) För tre år sedan fick Maria en nyfödd kattunge. Hur många kattår är hennes katt idag
enligt Modell A respektive Modell B?
Rita ett koordinatsystem med antal människoår på x-axeln
och kattens ålder på y-axeln.
Rita två grafer i ditt koordinatsystem,
en för Modell A och en för Modell B.
b) Efter hur lång tid ger de båda modellerna samma ålder på en katt? Bestäm detta så
exakt du kan.
c) Katter kan bli gamla. Det är inte ovanligt att de lever minst 20 år. Jämför de båda
modellerna när det gäller kattens livslängd (antal kattår). Vilken av modellerna är
mest rimlig? Motivera dina slutsatser.
Eget arbete
a) För tre år sedan fick Maria en nyfödd kattunge. Hur många kattår är hennes katt idag
enligt Modell A respektive Modell B?
Rita ett koordinatsystem med antal människoår på x-axeln
och kattens ålder på y-axeln.
Rita två grafer i ditt koordinatsystem,
en för Modell A och en för Modell B.
b) Efter hur lång tid ger de båda modellerna samma ålder på en katt? Bestäm detta så
exakt du kan.
c) Katter kan bli gamla. Det är inte ovanligt att de lever minst 20 år. Jämför de båda
modellerna när det gäller kattens livslängd (antal kattår). Vilken av modellerna är
mest rimlig? Motivera dina slutsatser.
Eget arbete
Hur har det gått ? Gör en bedömning av ditt arbete med hjälp av kriterier för de olika " betygen "
" Betygskriterier "
E: Du kan rita in rätt graf för någon av funktionerna och ge en enkel
motivering. Du kan ange kattens ålder i a-uppgiften
C: Du kan korrekt rita båda graferna och tolka grafernas skärningspunkt rätt.
C: Du kan korrekt rita båda graferna och tolka grafernas skärningspunkt rätt.
Du kan ange ett rimligt värde vid skärningspunkten
A: Du kan analysera graferna och dra välgrundade slutsatser. Du kan ange
A: Du kan analysera graferna och dra välgrundade slutsatser. Du kan ange
ett exakt värde för skärningspunkten och motivera varför värdet är riktigt.
Du hanterar beräkningarna med stor säkerhet och de är tydliga och lätta att följa.
Avslut
Avslut
Hur har det gått ? Se och lyssna på filmens förslag på lösning.
https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9/nationella-prov/nationella-provet-arskurs-9-2009/del-b2-hur-gammal-blir-en-katt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar