Uppstart
I förra lektionen arbetade vi med att försöka förstå sambandet mellan längdskala och areaskala.
Vi kom fram till att om vi kvadrerar längdskalan så får vi areaskalan.
T.ex. längdskalan 1 : 10 ger areaskalan 1 : 100 eftersom 1 / 10 x 1 / 10 = 1 / 100
Men hur är sambandet mellan längdskala och volymskala ?
Arbetspass
Genomgång
Vi utgår från en kub med sidan 1 cm.
Om vi ritar samma kub men använder längdskala 2 : 1 så betyder det att den förstorade kubens sidor blir dubbelt så långa. Men hur stor blir volymen på den förstorade kuben ?
En volym beräknas i tre dimensioner. Längd x Bredd x Höjd.
Kuben från början = 1 kubikcentimeter
Förstorad kub = 8 kubikcentimeter
Längdskala 2 : 1 har blivit volymskala 8 : 1 eftersom 2 / 1 x 2 / 1 x 2 / 1 = 8 / 1
När vi dubblar varje sida på kuben så får vi en kub med 8 ggr så stor volym.
Använder du längdskalan 3 : 1 så blir volymskalan 3 / 1 x 3 / 1 x 3 / 1 = 27 / 1 = 27 : 1
Parvis arbete
Vilken är volymskalan om :
Längdskalan är a ) 4 : 1 b ) 10 : 1 c ) 1 : 5
Vilken är längdskalan om :
Volymskalan är a ) 1 : 8 b ) 27 : 1 c ) 1 : 1000
Eget arbete
Z- boken s.120 -125
Avslut
Sammanfattning av dagens lektion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar