tisdag 6 mars 2018

Funktoner lektion 1

Uppstart

Målet med dagens lektion är att du ska kunna beskriva hur ett koordinatssystem är uppbyggt kunna  ge exempel på vad en matematisk funktion är.


Arbetspass

Gemensam genomgång

Vi repeterar begreppet koordinatsystem.
  • Två tallinjer som korsar varandra. I stället för tallinje så säger vi x-axel och y-axel.
  • Varje punkts position anges från båda tallinjerna. Först anges positionen i x-led och sedan i y-led
  • Punkten kan t.ex. beskrivas ( 1, 3 ) där 1 betyder position på x-axeln och 3 betyder position på y-axeln. Med andra ord kan du säga att punkten har koordinaterna 1 och 3. Punkten ( 0,0 ), där tallinjerna korsar varandra,  har ett speciellt namn och kallas för origo.
Bildresultat för funktioner
Parvis uppgift

  1. Rita ett koordinatsystem på ett centimeterrutat papper.
  2. Rita en enkel figur i ditt koordinatsystem och bestäm koordinaterna för figuren.
  3. Ange figurens koordinater och förklara för din kamrat hur hen ska binda samman punkterna.
Gemensam genomgång

Matematisk funktion beskriver ett samband. Det kan t.ex. handla om antalet hg godis och priset eller antalet km och mängden bränsle.

En punkt i ett koordinatsystem kan ange två positioner samtidigt. Om du på ena axeln anger antalet hg och på den andra axeln anger priset så kommer varje punkt visa på ett samband mellan mängden godis och priset för godispåsen.

Flera punkter kan till slut sammanbindas till en linje. En sådan linje kallas för graf. Grafen visar funktionen.

Bildresultat för funktioner matematik





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar