Uppstart
Vi ska idag arbeta med begreppet skala.
Ni känner igen skala som längdskala t.ex. 2 : 1 eller 1 : 2.
Det som är nytt är att vi nu går över till areaskala och volymskala.
Arbetspass
Vad blir areaskalan om längdskalan är 3 : 1 ?
Längdskala betyder förstoring eller förminskning av en längd.
Minnesregel.
Först störst = Förstoring
Först minst = Förminskning
Egen arbetsuppgift
Rita en rektangel med sidorna 2 cm och 1 cm.
Rita en förstoring av din rektangel i längdskala 3 : 1.
Jämför de båda rektanglarnas areor. Hur många gånger större area har den stora rektangeln.
Matematiker brukar säga att: " Areaskalan är längdskalan i kvadrat ".
Hur tänker du kring det påståendet ? Hur menar de då ? Är det alltid så ?
Eget arbete i boken på sidan 122 - 125 ( Du kan hoppa över uppgifter om volymskala )
Avslut
Sammanfattning
Vi ska idag arbeta med begreppet skala.
Ni känner igen skala som längdskala t.ex. 2 : 1 eller 1 : 2.
Det som är nytt är att vi nu går över till areaskala och volymskala.
Arbetspass
Vad blir areaskalan om längdskalan är 3 : 1 ?
Längdskala betyder förstoring eller förminskning av en längd.
Minnesregel.
Först störst = Förstoring
Först minst = Förminskning
Egen arbetsuppgift
Rita en rektangel med sidorna 2 cm och 1 cm.
Rita en förstoring av din rektangel i längdskala 3 : 1.
Jämför de båda rektanglarnas areor. Hur många gånger större area har den stora rektangeln.
Matematiker brukar säga att: " Areaskalan är längdskalan i kvadrat ".
Hur tänker du kring det påståendet ? Hur menar de då ? Är det alltid så ?
Eget arbete i boken på sidan 122 - 125 ( Du kan hoppa över uppgifter om volymskala )
Avslut
Sammanfattning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar