onsdag 8 november 2017

Procent och ekvationer

Men först.......
Uppföljning från förra lektionen

Uppstart

Vad fungerar bra ? Genomgångar, blogg, quizövingar, hjälp under lektion och hur du blir bemött.

Vad kan bli bättre ? Fundera över lektionsarbetet och även din egen insats. Deltar du aktivt på lektionerna t.ex. vid parvisa samtal, bidrar till positiv stämning ?
  • Max 15 minuter genomgång på tavlan där vi följer bokens förklaring i de blå exempelrutorna.
  • Kommunikation och resonemang måste kunna bedömas. Förmågor i kursplanen, ej valbart.
  • Vi uttrycker en egen åsikt och talar inte för andra.
  • Varje person ska vara trygg med att uttrycka sig och tänka men vi bemöter varandra med respekt och med positiva förväntningar.
  • Vi pratar hellre med varandra än om varandra, det ger oss en bättre möjlighet att känna trygghet och arbetsro.
  • Vi försöker se möjligheter och fokuserar på lösningar som gynnar hela gruppen.
Från och med idag, nya fasta placeringar som gäller läsåret ut.

Arbetspass

Två exempel från s.82

I ett skolval röstade 91 elever på moderaterna, vilket motsvarade 28 % av alla elever som röstade.
Hur många elever röstade sammanlagt ?

Antag att antalet elever var X

0,28 X = 91

0,28X =   91
 0,28       0,28

X = 325



Folkmängden i en kommun minskade i år med 3 % till 46075 personer.

Hur stor var folkmängden förra året ?

Antag att folkmängden förra året var X personer.

X - 0,03X = 46075

0,97X = 46075

0,97X = 46075
0,97        0,97

X = 47 500
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar