" Vanliga " tal som vi använder i vardagen är oftast positiva tal. Positiva tal hittar vi ovanför nollan på en termometer eller som en matematiker skulle beskriva det, till höger om nollan på en tallinje.
På samma sätt som det finns minusgrader så finns det tal på vänster sida om nollan på tallinjen.
Nu ska du få lära dig hur man räknar med sådana tal. Vi börjar med addition och subtraktion av negativa tal.
Börja med att titta på filmen. Försök att förstå de olika sammanhangen där negativa tal kan förekomma.
På samma sätt som det finns minusgrader så finns det tal på vänster sida om nollan på tallinjen.
Nu ska du få lära dig hur man räknar med sådana tal. Vi börjar med addition och subtraktion av negativa tal.
Börja med att titta på filmen. Försök att förstå de olika sammanhangen där negativa tal kan förekomma.
Arbetspass
Du har nu lärt dig vad vi menar med negativa tal. Nästa steg är att vi ska lära oss att addera och subtrahera med negativa tal. Det kan ibland bli lite förvirrande när vi ska räkna med negativa tal. Vi ska titta på ett exempel: 5 - ( -5 ) = 10
Ett minustecken kan betyda två olika saker. Det första minustecknet i exemplet betyder att att vi ska genomföra räkneoperationen subtraktion. Det andra minustecknet talar om för oss att det är en negativ femma.
I exemplet har vi först en positiv femma ( vid positiva tal så sätter vi inte ut ett plustecken framför ). Vi ska sedan minska med en negativ femma.
Du ska nu få lära dig en bra metod som du kan använda när du räknar med negativa tal. Den kallas för " kubmetoden ". Om du har tillgång till svart och vitt a-4 papper så kan du gärna klippa ut 10 st svarta kvadrater och 10 st vita kvadrater.
Genomför de räkneövningar som finns i filmen.
Fortsätt att träna mer i den här övningen
Avslut
Använd papper och penna och gör en eller flera egna pyramider. Låt sedan en kompis pröva din räknepyramid.
Samir och Jonathan arbetar med räkneuppgiften ( - 8 ) - ( - 5 ). Vilka olika svar tror du att de väljer mellan ? Samtala med en klasskamrat om hur ni skulle vilja förklara hur de ska tänka när de löser uppgiften.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar