torsdag 5 september 2013

Problemlösning






Men först lite repetition av innehållsdivision.

a) 2/0,1 =            b) 5/0,5 =             c) 4/0,2 =         ( E-nivå )

a) 5,4/0,6 =           b) 6,4/0,08 =      c) 1,08/ 0,03 =   d) 3,06/0,09 =          ( C-nivå )

Ni ska få arbeta med en problemuppgift.

Vattenmelonen




Uppgiften finns i tre olika versioner

( E )
Kalle äter upp en vattenmelon på två timmar

Malin äter upp en vattenmelon på fyra timmar

Hur stor del av melonen äter de upp på en timma tillsammans?

( C )
Kalle äter upp en melon på tre timmar

Malin äter upp en vattenmelon hälften så fort

Johan äter upp en vattenmelon på 4 timmar

Hur stor del av vattenmelonen äter de upp på en halvtimma tillsammans

( A )
Kalle äter upp en vattenmelon på 3 timmar

Malin äter upp en vattenmelon hälften så fort som Kalle

Johan äter upp en vattenmelon på 5 timmar

Hur stor del av vattenmelon äter de upp på en halvtimma tillsammans ?

      Fundera först på det här?
  • Känner jag igen uppgiften, har jag löst någon liknande uppgift någon gång? Vilka räknesätt behöver jag kunna?
  • Strategi. Vilken metod ska jag välja? Vilka metoder hanterar jag?
  •  Bilder, konkret material, skriftliga räknemetoder, prövning-testa sig fram.
      Hur redovisar jag uppgiften?
  • Har jag  resonemang/motiveringar som är riktiga och enkla att följa.
  • Hanterar jag räknemetoderna?
  • Redovisar jag tydligt och är det lätt för andra att följa uträkningarna?
  • Använder jag ett rätt matematiskt språk?
  • Kan jag se för och nackdelar med olika lösningar?
Diskussion med 9D.
 9D anser att detta är viktigt med en bra redovisning:

  • Tydlig och lätt att följa
  • Att man räknat rätt
  • Motivering
  • Redovisa med hjälp av olika metoder ( bild, text och uträkningar )

Fredag 13 september

Hitta på ett liknande problem och lös det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar