Problemlösning
Men först lite repetition av innehållsdivision.
a) 2/0,1 = b) 5/0,5 = c) 4/0,2 = ( E-nivå )
a) 5,4/0,6 = b) 6,4/0,08 = c) 1,08/ 0,03 = d) 3,06/0,09 = ( C-nivå )
Ni ska få arbeta med en problemuppgift.
Vattenmelonen
Uppgiften finns i tre olika versioner
( E )Kalle äter upp en vattenmelon på två timmar
Malin äter upp en vattenmelon på fyra timmar
Hur stor del av melonen äter de upp på en timma tillsammans?
( C )
Kalle äter upp en melon på tre timmar
Malin äter upp en vattenmelon hälften så fort
Johan äter upp en vattenmelon på 4 timmar
Hur stor del av vattenmelonen äter de upp på en halvtimma tillsammans
( A )
Kalle äter upp en vattenmelon på 3 timmar
Malin äter upp en vattenmelon hälften så fort som Kalle
Johan äter upp en vattenmelon på 5 timmar
Hur stor del av vattenmelon äter de upp på en halvtimma tillsammans ?
Fundera först på det här?
- Känner jag igen uppgiften, har jag löst någon liknande uppgift någon gång? Vilka räknesätt behöver jag kunna?
- Strategi. Vilken metod ska jag välja? Vilka metoder hanterar jag?
- Bilder, konkret material, skriftliga räknemetoder, prövning-testa sig fram.
- Har jag resonemang/motiveringar som är riktiga och enkla att följa.
- Hanterar jag räknemetoderna?
- Redovisar jag tydligt och är det lätt för andra att följa uträkningarna?
- Använder jag ett rätt matematiskt språk?
- Kan jag se för och nackdelar med olika lösningar?
9D anser att detta är viktigt med en bra redovisning:
- Tydlig och lätt att följa
- Att man räknat rätt
- Motivering
- Redovisa med hjälp av olika metoder ( bild, text och uträkningar )
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar