Varför läser man matematik?
- Praktiska behov, lust och nyfikenhet,
- ge förutsättningar att fatta kloka beslut
Hur ska lektionerna i matte vara?
- Utveckla intresset, tilltro till egen förmåga, uppleva estetisk värden, formulera o lösa problem.
- Reflektera/värdera strategier, metoder, modeller och resultat
- Tolka/beskriva/formulera vardagssituationer.
- Förtrogenhet med matematiska begrepp o metoder.
- Använda digital teknik
- Argumentera och föra logiska resonemang.
- Öva sig på att använda matematikspråket.
- Historiska sammanhang. Reflektera över matematikens betydelse.
Vilka förmågor ska jag utveckla?
- Formulera och lösa problem
- Värdera valda strategier och metoder
- Använda matematiska begrepp
- Analysera matematiska begrepp och samband mellan dessa
- Välja och använda lämpliga matematiska metoder för beräkningar och rutinuppgifter
- Föra och följa resonemang
- Använda matematiskt språk
När sker bedömning av mina förmågor?
- Lektionsgenomgångar
- Par/Grupparbete
- Förberedda och oförberedda prov
- Läxförhör
Vilka förmågor krävs för betygen?
E-nivå.
- Formulera och lösa problem i bekanta situationer. I huvudsak fungerande. Viss anpassning till problemet. Bidra till att formulera
- Värdera valda strategier och metoder. Enkla/till viss del underbyggda resonemang
- Använda matematiska begrepp. Grundläggande kunskaper, välkända sammanhang.Kan beskriva i huvudsak fungerande.
- Analysera matematiska begrepp och samband mellan dessa. Enkla resonemang
- Välja och använda lämpliga matematiska metoder för beräkningar och rutinuppgifter. I huvudsak fungerande, tillfredsställande resultat
- Föra och följa resonemang. Till viss del underbyggda. Enkla. Bidra till/ ge något förslag
- Formulera och lösa problem i bekanta situationer. Relativt väl fungerande. Formulera enkla matiska modeller som fungerar efter någon bearbetning.
- Värdera valda strategier och metoder. Förhållandevis god anpassning till problemets karaktär
- Använda matematiska begrepp och metoder. Goda kunskaper om begrepp, i bekanta sammanhang, relativt väl fungerande. Beskriva begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
- Analysera matematiska begrepp.Utvecklade resonemang kring hur olika begrepp hänger ihop
- Välja och använda ändamålsenliga matematiska metoder i beräkningar och rutinuppgifter. Relativt god anpassning till sammanhanget, gott resultat.
- Föra och följa resonemang. Kan redogöra för/samtala om hur man räknar, använder symboler, algebraiska uttryck, formler, grafer, funktioner och andra uttrycksformer med förhållandevis god anpassning. Framför/bemöter med matematiska argument som för resonemangen framåt
- Formulera och lösa problem i bekanta situationer. Väl fungerande. Formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget.
- Värdera valda strategier och metoder. God anpassning till problemets karaktär
- Använda matematiska begrepp och metoder. Mycket goda kunskaper om begrepp, i nya sammanhang, väl fungerande. Beskriva begrepp på ett r väl fungerande sätt.
- Analysera matematiska begrepp.Välutvecklade resonemang kring hur olika begrepp hänger ihop
- Välja och använda ändamålsenliga matematiska metoder i beräkningar och rutinuppgifter. Ändamålsenliga och effektiva, mycket gott resultat.
- Föra och följa resonemang. Kan på ett ändamålsenligt och effektivt sätt redogöra för/samtala om hur man räknar, använder symboler, algebraiska uttryck, formler, grafer, funktioner och andra uttrycksformer med god anpassning. Framför/bemöter med matematiska argument som för resonemangen framåt samt fördjupar och breddar dem
De första sex veckorna kommer vi att arbeta med talförståelse och taluppfattning.
Centralt innehåll i kursen
- Vardagsmatematik med rimlighetsbedömningar
- Beräkningar med små och stora tal tal i potensform
- Metoder för beräkningar med tal i bråk och decimalform ( huvudräkning, överslagsräkning och skriftliga metoder )
- Problemlösning
- Pythagoras sats
- Begreppen kvadrat och roten ur
- Beräkningar med negativa tal
Under kursens gång ska jag försöka ge typuppgifter som motsvarar de olika betygsstegen. Markeras med t.ex. ( E )
Dagens uppgift
Redovisa och förklara hur man kan räkna ut 4*12
a) 0,4 * 12 ( E ) b) 0,4 * 1,2 ( E ) c) 0,4 * 0,12 ( C )
Visade uträkningar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar