onsdag 21 augusti 2013

Välkomna till ett nytt läsår och ämnet matematik!



Varför läser man matematik?

  • Praktiska behov, lust och nyfikenhet, 
  • ge förutsättningar att fatta kloka beslut


Hur ska lektionerna i matte vara?
  •  Utveckla intresset, tilltro till egen förmåga, uppleva estetisk värden, formulera o lösa problem.
  •  Reflektera/värdera strategier, metoder, modeller och resultat
  •  Tolka/beskriva/formulera vardagssituationer.
  •  Förtrogenhet med matematiska begrepp o metoder.
  •  Använda digital teknik 
  • Argumentera och föra logiska resonemang.
  • Öva sig på att använda matematikspråket. 
  • Historiska sammanhang. Reflektera över matematikens betydelse. 


Vilka förmågor ska jag utveckla?
  • Formulera och lösa problem
  • Värdera valda strategier och metoder
  • Använda matematiska begrepp
  • Analysera matematiska begrepp och samband mellan dessa
  • Välja och använda lämpliga matematiska metoder för beräkningar och rutinuppgifter
  • Föra och följa resonemang
  • Använda matematiskt språk


När sker bedömning av mina förmågor?
  • Lektionsgenomgångar
  • Par/Grupparbete
  • Förberedda och oförberedda prov
  • Läxförhör
Till din hjälp så finns det skärminspelningar från educreations där jag visar metoder och förklara hur man räknar.



Vilka förmågor krävs för betygen?

E-nivå.
  • Formulera och lösa problem i bekanta situationer. I huvudsak fungerande. Viss anpassning till problemet. Bidra till att formulera
  • Värdera valda strategier och metoder. Enkla/till viss del underbyggda resonemang
  • Använda matematiska begrepp. Grundläggande kunskaper, välkända sammanhang.Kan beskriva i huvudsak fungerande.
  • Analysera matematiska begrepp och samband mellan dessa. Enkla resonemang
  • Välja och använda lämpliga matematiska metoder för beräkningar och rutinuppgifter. I huvudsak fungerande, tillfredsställande resultat
  • Föra och följa resonemang. Till viss del underbyggda. Enkla. Bidra till/ ge något förslag
C-nivå
  • Formulera och lösa problem i bekanta situationer. Relativt väl fungerande. Formulera enkla matiska modeller som fungerar efter någon bearbetning.
  • Värdera valda strategier och metoder. Förhållandevis god anpassning till problemets karaktär
  • Använda matematiska begrepp och metoder. Goda kunskaper om begrepp, i bekanta sammanhang, relativt väl fungerande. Beskriva begrepp på ett relativt väl fungerande sätt. 
  • Analysera matematiska begrepp.Utvecklade resonemang kring hur olika begrepp hänger ihop
  • Välja och använda ändamålsenliga  matematiska metoder i beräkningar och rutinuppgifter. Relativt god anpassning till sammanhanget, gott resultat.
  • Föra och följa resonemang. Kan redogöra för/samtala om hur man räknar, använder symboler, algebraiska uttryck, formler, grafer, funktioner och andra uttrycksformer med förhållandevis god anpassning. Framför/bemöter med matematiska argument som för resonemangen framåt
A-nivå:
  • Formulera och lösa problem i bekanta situationer.  Väl fungerande. Formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget.
  • Värdera valda strategier och metoder.  God anpassning till problemets karaktär
  • Använda matematiska begrepp och metoder. Mycket goda kunskaper om begrepp, i nya sammanhang, väl fungerande. Beskriva begrepp på ett r väl fungerande sätt. 
  • Analysera matematiska begrepp.Välutvecklade resonemang kring hur olika begrepp hänger ihop
  • Välja och använda ändamålsenliga  matematiska metoder i beräkningar och rutinuppgifter. Ändamålsenliga och effektiva, mycket gott resultat.
  • Föra och följa resonemang. Kan på ett ändamålsenligt och effektivt sätt redogöra för/samtala om hur man räknar, använder symboler, algebraiska uttryck, formler, grafer, funktioner och andra uttrycksformer med  god anpassning. Framför/bemöter med matematiska argument som för resonemangen framåt samt fördjupar och breddar dem

De första sex veckorna kommer vi att arbeta med talförståelse och taluppfattning.



Centralt innehåll i kursen

  • Vardagsmatematik med rimlighetsbedömningar
  • Beräkningar med små och stora tal  tal i potensform 
  • Metoder för beräkningar med tal  i bråk och decimalform ( huvudräkning, överslagsräkning och skriftliga metoder )
  • Problemlösning
  • Pythagoras sats
  • Begreppen kvadrat och roten ur
  • Beräkningar med negativa tal
Under kursens gång ska jag försöka ge typuppgifter som motsvarar de olika betygsstegen. Markeras med t.ex. ( E )



Dagens uppgift

Redovisa och förklara hur man kan räkna ut 4*12

a) 0,4 * 12  ( E ) b) 0,4 * 1,2  ( E ) c) 0,4 * 0,12 ( C )

Visade uträkningar






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar